main-page-icon
menu-button
Valikko
HYMY
HYMY :: Hymy-päivä

HYMYPÄIVÄ

Hymypäivää vietetään virallisesti 16.5. Koulut voivat itse päättää myös muun ajankohdan, jolloin vietetään aiheeseen liittyvää teemapäivää. Hymypäivän viettäminen on oiva tapa käydä yhdessä läpi Hymyn arvoja, ja harjoitella sosiaalisia taitoja. Hymypäivä huipentuu Hymy-äänestykseen. Alla toimintaesimerkki Martinlaakson koulusta, jossa vanhemmat oppilaat vetivät Hymy-päivänä teematunnin nuoremmille oppilaille.

Martinlaakson koulussa vietettiin Hymy-päivää 5B-luokan johdolla

Vantaalaisessa Martinlaakson yhtenäiskoulussa järjestetty Hymy-päivä alkoi jännittävissä tunnelmissa. 5B-luokan oppilaat olivat valmistelleet edellisinä päivinä Hymy-päivän ohjelmaa innoissaan, ja nyt oli aika toteuttaa yhdessä tehdyt suunnitelmat. Viidesluokkalaiset ohjasivat koulun kakkosluokkalaisille ystävyyteen liittyviä leikkejä ja harjoituksia. Teematunnin päätteeksi järjestettiin Hymy-äänestys.

Luokkien ja käytävän seinät oli koristeltu teemapäivää varten askarrelluin julistein. Hymy-veistokset oli hankittu valmiiksi 2. luokkiin esille vietäviksi. 5B-luokan oppilaat jakautuivat kolmeen ryhmään ja suuntasivat tarvikkeineen 2. luokkiin. Aluksi kakkosluokkalaiset lauloivat viitosille Hymy-laulun, joka esitettiin oppilaiden itse säestämänä. Lauluesityksen jälkeen oli vuorossa pieniä leikkejä ja harjoituksia viidesluokkalaisten ohjaamina, leikkejä olivat muun muassa:

  • ”Kapteeni käskee” –leikki
    Viidesluokkalaiset olivat kapteeneja ja antoivat käskyjä kakkosluokkalaisille. Vain sellaisia komentoja, jotka alkavat sanoilla "Kapteeni käskee", noudatetaan. Esimerkiksi jos kapteeni sanoo: "Kapteeni käskee kädet ylös", kaikkien on nostettava kädet ylös. Jos kapteeni huutaa vain "Kädet ylös", silloin ei pidä nostaa käsiä. Viidesluokkalaisten antamia käskyjä olivat esimerkiksi hymyillä kaverille, halata vieruskaveria, sanoa jotakin ystävällistä ryhmälle, kätellä, ilmeillä (iloisesti, ystävällisesti jne)…

 

 

  • Minkälainen on hyvä kaveri?
    Kakkosluokkalaiset istuivat valmiina 4-5 hengen ryhmissä. Viidesluokkalaiset jakautuivat ryhmiin, ja pyysivät pienempiä kuvailemaan hyvän kaverin ominaisuuksia ja kirjasivat nämä ominaisuudet ylös. Kun ryhmät olivat valmiita, lukivat viidesluokkalaiset ääneen kussakin ryhmässä heränneet ajatukset. Johdattelevia kysymyksiä keskusteluun olivat muun muassa:

    - Millainen on luokkakaveri, josta pidetään?
    - Entä sellainen, josta ei pidetä?
    - Miten mukava luokkakaveri käyttäytyy?
    - Onko hyvä kaveri välttämättä paras kaveri?
    - Miten huolehditaan, ettei kukaan jää yksin?
    - Mikä on luokkakavereissa kivointa?
    - Miltä tuntuu auttaa muita?

 

 

Harjoitusten jälkeen oli loppuhuipennuksen eli Hymy-äänestyksen aika.

Ensin käytiin yhdessä läpi äänestysperiaatteet ja -ohjeet:

  1. Äänestetään yhtä tyttöä ja yhtä poikaa hymyveistosten saajiksi
  2.  Äänestys tapahtuu suljettuna lippuäänestyksenä. Suljettu lippuäänestys on salainen: Kukaan ei näytä kenellekään oman lipun sisältöä eikä sitä tarvitse kertoa kenellekään.
  3. Jokainen saa äänestää sitä luokkakaveria, jota haluaa.
  4. Kirjoitetaan toiseen äänestyslippuun yksi tytön ja toiseen lippuun yksi pojan nimi.
  5. Äänestetään sellaista luokkakaveria, jonka koetaan olevan ystävällinen kaikille. Hymyveistoksen saaja ei kiusaa muita ja ottaa toiset huomioon. Ei ole välttämättä oma paras kaveri.
  6. Äänestystulokset saadaan tietää kevätjuhlassa, jossa veistokset luovutetaan voittajille.

 

 

Viidesluokkalaiset olivat askarrelleet etukäteen hienot vaaliuurnat ja pistivät tehokkaasti luokan perälle kaksi äänestyspistettä pystyyn. He ohjasivat nuorempia jonoon ja olemaan vilkuilematta toisten äänestyslippuja. Kun kaikki olivat saaneet antaa äänensä, luovutettiin vaaliuurnat opettajalle ääntenlaskua varten. Jännitystä tuloksista jouduttaisiin kestämään vielä kevätjuhlaan saakka.

 

 

Välituntikellon kilahdettua poistui luokista joukko tyytyväisiä vitosia, jotka olivat itsenäisesti vetäneet pienemmille onnistuneen teematunnin. Seuraava tunti vietettiinkin ulkona kauniissa kevätsäässä oman opettajan ohjatessa viidesluokkalaisille omia leikkejä ja harjoituksia. Heidän Hymy-äänestys sujuikin tunnin päätteeksi jo ammattitaidolla.

 

Sopivia harjoituksia ja lämmittelyleikkejä vastaavanlaista teemapäivää tai -tuntia varten:

1.-4. luokat
5.-9. luokat

Hymy luokkaan! -askelmalli