main-page-icon
menu-button
Valikko
OPETTAJAT JA OHJAAJAT

Ihmisen biologiaa tiedekerhossa

Biologian kerhossa perehdytään pääasiassa ihmisen biologiaan liittyviin asioihin. Kerhossa on esitetty viiden kerhokerran (á 1 tunti) sisältöjä. Jokaisella kerhokerralla tehdään jokin kokeellinen tehtävä tai useampia. Sen lisäksi on esitetty muutamia ideoita tai pohdintakysymyksiä edesauttamaan keskustelua kerhotuntien aikana.

 


Taustamateriaalia kerhoon:
• Kirja: Ihmisen ihmeet. (Fresk & Fresk. 1996)
• Ihmeellinen ihmiskeho. (Colombo. 2004)


 

1. kerhokerta – Johdanto ja tutustuminen malliin

 

  • Johdatus kerhoon
    - kerhon perussäännöt
    - turvallisuus
    - raportointi

  • Elämä on kehittynyt pikkuhiljaa ja miljardien vuosien aikana hyvin erilaisia eliöitä on syntynyt ja kuollut sukupuuttoon. Kehityksen kulusta ei ole tarkkaa tietoa, mutta fossiilien ja esim. DNA:n tutkimuksen avulla on kehitetty mielenkiintoisia teorioita. Kehityksen kulku voi vaikuttaa uskomattomalta, mutta kun otetaan huomioon erittäin pitkä aika, kaikki on voinut olla mahdollista.

  •  Mallinnetaan elämän kehitystä Maapallolla, opettajan ohje (pdf)

  •  Elämän monimuotoisuus on ollut ja on nyt hyvin rikas. Kaikkien tavoitteena tulisi olla säilyttää ja turvata elämän monimuotoisuus. Tähän ohjaavat ihmisiä mm. kestävän kehityksen tavoitteet.

  • Pohditaan eliöiden monimuotoisuutta ja keksitään uusi eliö, oppilaan ohje (pdf) 

 


2. kerhokerta – Aivot

 

  • Aivot
    - Aivot ovat ihmisen ohjaamiskeskus. Aikuisen ihmisen aivot painavat 1,2 – 1,4 kg. Aivot voidaan jakaa kolmeen pääosaan: aivorunkoon, pikkuaivoihin ja isoaivoihin. Aivorunko sijaitsee aivojen alaosassa ja se yhdistyy selkäytimeen. Pikkuaivot ohjaavat liikettä, asentoa ja tasapainoa. Isoaivoilla on paljon erilaisia erityistehtäviä. (Tiedon maailma 2000.)

    - eräs tapa mallintaa aivojen painoa on laittaa muovipussiin aivojen painon verran hiekkaa tms. ainetta
    - jos opettajalla on käytössä aivojen kipsimuotti (esim. pakkauksesta Bood, bones and Bits) , kerholaiset voivat valmistaa ikiomat kipsiaivot. Kipsiaivot voidaan värittää.

     


3. kerhokerta – Hermosolut

 

  • Hermosolut
    - Aivot ja hermot muodostuvat mikroskooppisista hermosoluista eli neuroneista. Solukeskus vastaanottaa käskyjä muista hermosoluista ja välittää nämä eteenpäin viejähaarakettä pitkin toisille hermosoluille kunnes käsky saavuttaa kohteensa. Välittäjäaine vie viestin eteenpäin hermoliitoksen eli synapsin yli tuojahaarakkeen kautta solukeskukseen ja sieltä viesti liikkuu nopeasti pitkin aksonia, jota ympäröi eristävä myeliinituppi (Tiedon maailma 2000).
  • Rakennetaan hermosolu helmistä, oppilaan ohje (pdf)
    - helmistä askarteleminen vaati enemmän aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta myös tulos on hienompi

4. kerhokerta – Aistit: näköaisti ja tuntoaisti

 

  • Näkö on tärkeimpiä aistejamme. Ihmisen pallomainen silmämuna sijaitsee kallon silmäkuopassa. Lihakset liikuttavat silmää eri suuntiin. Suurimman osan silmästä täyttää kirkas hyytelö, lasiainen.

  • Ihossa ja muualla elimistössä on miljoonia tuntoon erikoistuneita hermosyiden päitä. Ihmiset, jotka ovat sokeita tai lähes sokeita, eivätkä pysty lukemaan tavallisia kirjoja, vaan käyttävät hyväkseen herkkiä sormenpäitä pistekirjoituksen lukemiseen. Pistekirjoituksen kehitti Louis Braille (1809-52). (Tiedon maailma 2000.)
  • Tehdään pistekirjoitus-aakkoset:
    - tehtävään tarvitaan monistepohja (pdf-tiedosto) ja yleisliimaa
    - jokaisen pisteen kohdalle monisteella laitetaan tippa liimaa ja annetaan kuivua
    - kuivuneet liimatipat muodostavat kohokuvion
    - kun aakkosiin on totuteltu, voi samalla tavalla liiman avulla ”kirjoittaa” kokonaisia sanoja ja lauseita

5. kerhokerta – Lihakset

 

  • Lihaksisto käsittää yli 600 lihasta. Useimmissa tapauksissa lihaksen kummatkin päät ovat kiinnittyneet luuhun. Kun lihas supistuu, se liikuttaa luita ja siirtää ruumiinosaa. (Tiedon maailma 2000.) 
  • Rakennetaan malli lihaksista, oppilaan ohje (pdf)
    - Tehtävän jälkeen jokainen voi tutkia lihaksiaan ja miettiä, millaisia lihaksia on helppoa hallita ja millaisia ei. Esimerkiksi kädet ja sormet liikkuvat juuri kuten haluamme, mutta korvia ei pysty kovinkaan moni liikuttamaan halunsa mukaan. Myös kielen käänteleminen vinoon tai pyörittäminen rullalle ei onnistu kaikilta.

Palaute kerholaisilta

 

 Kerhokokonaisuuden päättyessä on tärkeää pyytää kerholaisilta ja huoltajilta palautetta kerhosta. Palautteen avulla saat tärkeää tietoa kerhon onnistumisesta ja voit kehittää kerhoa tulevaisuutta varten.