main-page-icon
menu-button
Valikko
OPETTAJAT JA OHJAAJAT

Valotyöpaja tiedekerhossa

Valotyöpajassa perehdytään valoilmiöihin ja valotaiteen perusteisiin. Kerhossa on esitetty kuuden kerhokerran sisältöjä. Jokaisella kerralla tehdään vähintään yksi konkreettinen harjoitus valomaalaukseen liittyen.

Kerhossa on tavoitteena saada oppilaat ymmärtämään valon ja varjon yhteistoimintaa, ja opetella katsomaan lähiympäristöä valaistuksen näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan kameran pitkän valotusajan ominaisuuksia, eli miten valaisimilla pystytään piirtämään valojuovia erilaisissa tiloissa.

Valokerhon työt onnistuvat parhaiten pari- tai ryhmätyönä. Valokerhossa on tärkeää, että työskentelytilan saa pimeäksi tai käytössä on lisäksi pimeä tila. Kaikki kuvat otetaan pimeässä tilassa, jotta valomaalaus onnistuu.

Kerhossa tarvitaan aluksi vain kamera (myös kaikista halvimmat kamerat soveltuvat hyvin valomaalaukseen), ledejä ja nappiparistoja.

Esimerkiksi edullisia ledejä ja paristoja toimittaa Stepsystems Oy (www.stepsystems.fi). Parhaiten soveltuvat supertehokkaat ledit, joiden kynnysjännite on n. 2 V (5 mm). Stepsystemsissä on saatavilla 6 eri väriä (valkoinen mukaan lukien) (kuvaston sivuilla 69). Ledien kanssa sopivat yhteen litium-nappiparistot, joiden jännite on 3 V (kuvaston sivuilla 30).


1. kerhokerta – Valonlähteet ja valoilmiöt

Johdatus kerhoon
– kerhon säännöt
– turvallinen työskentely

Valonlähteet ja valoilmiöt

  • Mitä valo on?
  • Tieteellisen määritelmän mukaan valo on elektromagneettisen säteilyn näkyvä osa.
  • Mitä luonnon valoilmiöitä on?
  • Minkälaisia valonlähteitä on olemassa?
  • Miten valonlähteet ovat historian saatossa kehittyneet?
  • Soihtu, öljylamppu, kaasuvalo, hehkulamppu, loisteputket, led-valaistus
  • Led-valaisimen edut (ei kuumene, kuluttaa vähän energiaa)

Valaisimen pystyy kiinnittämään ja suuntaamaan sinitarran avulla. Pimentäkää kerhohuone ja tehkää erilaisia valaistuksia ledeillä. Kiinnittäkää valaisin sinitarralla seiniin, lattiaan tai pulpetteihin. Minkälainen on esimerkiksi seinän pinta kun valokiila viistää sitä?


2. Kerhokerta – Valomaalaus

Valomaalaamisella tarkoitetaan valaisimella tehtyä valojuovaa, joka on kuvattu käyttämällä kameran pitkää valotusaikaa. Ensimmäiset valomaalauskokeilut on tehty jo 1800-luvulla. Myöhemmin valomaalauksia on tehnyt muun muassa Pablo Picasso.

  • Kun kamerassa on pitkä valotusaika, kaikki valo joka kameraan pääsee, näkyy yhdessä ja samassa kuvassa.
  • Tehdään kokeiluja omilla kameroilla ja valaisimilla, oppilaan ohje (pdf)

Tehtävän tarkoituksena on saada oppilas oivaltamaan pitkän valotusajan periaate.


3. Kerhokerta – Varjoasetelmat pienoisnäyttämöllä

Varjoteatteri on noin 2000 vuotta vanha kiinalainen teatterimuoto, jossa käytössä on yleensä yksi valonlähde (alun perin öljylamppu). Nykypäivänä esimerkiksi led-valaisimet antavat mahdollisuuden tehdä omia minimalistisia varjoasetelmia.

Valonsäde voidaan hajottaa suuntaamalla se läpinäkyviin lasi- tai muoviesineisiin. Luonnossa tämänkaltaisia valoilmiöitä näkee esimerkiksi kun valo heijastuu veden pinnalta veneen kylkeen.

  • Rakennetaan pienoisnäyttämö, jolla testataan millaisia varjoja ja heijastuksia saadaan aikaiseksi omilla led-valaisimilla ja erilaisilla esineillä, oppilaan ohje (pdf)
  • Näyttämön valmistuttua otetaan valokuvia heijastuksista. Kuvat rajataan ainoastaan varjoihin, ei esineis

4. Kerhokerta – Valomaalaus-sabluunat

Sabluunaa käyttämällä pystytään valomaalaamaan tarkkoja valokuvioita ja silhuetteja. Sabluuna käytetään myös esimerkiksi kankaanpainannassa tai koristemaalauksessa.

  • Valonlähteenä kannattaa käyttää leveää valonlähdettä joka muistuttaa ns. valomiekkaa. Sellaisen pystyy rakentamaan, kun kiinnittää ledin päähän mehupillin eli työntää ledin mehupillin sisälle.
  • Revontulien valomaalaus:
  • Mitä ovat revontulet ja missä niitä voi nähdä?
  • Rakennetaan tunturisabluuna ja tehdään mehupilli-valaisimilla revontulet tunturin laelle, oppilaan ohje (pdf)
  • Erilaisten kuvioiden valomaalaus sabluunaa käyttäen, oppilaan ohje (pdf)

5. Valomaalausrenkaat

  • Tehdään geometrialtaan symmetrisiä kuvioita kiinnittämällä valaisimia erilaisiin renkaisiin. Kerhotilassa tähän soveltuu esimerkiksi ilmastointiteippirulla, jonka sisälle kiinnitetään ledejä sinitarralla, oppilaan ohje (pdf)
  • Valaisimia voi kiinnittää myös erilaisiin palloihin, ja kokeilla minkälaisia valokierteitä niitä pyörittämällä saa aikaiseksi.

6. Valomaalatut potretit

  • Yhdistetään valomaalaukset potrettikuviin, eli voidaan valomaalata kaverille valokruunu päähän, oppilaan ohje (pdf)
  • Valomaalaamista on aikanaan käytetty muun muassa valokuvissa joissa väitetään näkyvän kummitus. Voidaan testata kummituskuvan tekemistä, oppilaan ohje (pdf)

Tehtävän tarkoituksena on havainnollistaa miten kuvilla voidaan huijata, ja miten näkemiinsä kuviin kannattaa suhtautua kriittisesti. Keskustelua voidaan jatkaa kuvankäsittelystä ja sen käytöstä esimerkiksi mainoskuvissa.