VERKSAMHET

DEN RÖDA TRÅDEN I FOSTRAN TILL FÖRETAGSAMHET


Dagens aktiva medborgarskap förutsätter ett entreprenöriellt förhållningssätt till sitt eget liv.

  • Intresse för sin miljö och de möjligheter den erbjuder
  • förmåga att ta reda på saker
  • förmåga att kunna se nya helheter ur olika synvinklar
  • mod att göra självständiga val

är entreprenöriella färdigheter som stödjer den egna livskompetensen.

Målen för fostran till företagsamhet är att

  • stärka barns och ungdomars livskompetens
  • utveckla barns och ungdomars samhällsansvar
  • ge barn och unga färdigheter för framtiden
  • bredda barns och ungas handlingsmöjligheter
  • utveckla barns och ungas sociala och ekonomiska färdigheter.

För att nå målen betonas bl.a.

  • aktivitet
  • målmedvetenhet
  • kreativitet
  • ansvar
  • samarbetsförmåga.

Del av skolans verksamhetskultur

Fostran till företagsamhet ska ses som

  • ett tankesätt
  • en inlärningsmetod
  • en undervisningsmetod

som genomsyrar hela skolans verksamhetskultur och hjälper barnen och ungdomarna att utvecklas till aktiva kunskapssökare och aktörer i sitt samhälle.

Fostran till företagsamhet utvecklar barns och ungas

  • kunskaper
  • färdigheter
  • attityder

som de behöver i sina studier och senare i livet.

Inom den grundläggande utbildningen innebär fostran till företagsamhet också att eleverna får kunskap om entreprenörskap, liksom om andra arbetsformer, så att de utgående från kunskapen i sinom tid kan göra sina egna val.

 

(uppdaterat 14.3.2012)